W czasie procesu rekrutacji zazwyczaj to pracodawca ocenia potencjalnego pracownika. Jednak kiedy aplikujemy do firmy, wiele szczegółów może nam dużo powiedzieć o firmie, o tym, jaka kultura w niej panuje i czy chcemy poświęcać 8 godzin dziennie z naszego życia na pracę w takim właśnie otoczeniu. Na co więc zwracać uwagę?

W ogłoszeniu:

  • Czy treść i szata graficzna są dopracowane? A może formatowanie "rozłazi się", wymienione punkty kończą się w połowie zdania, nie są wyrównane, pojawiają się błędy stylistyczne czy nawet ortograficzne? Czy ogłoszenie nie zawiera fragmentów niespójnych, nieaktualnych, świadczących, że zostało "przerobione" ze starszych ogłoszeń? Te wszystkie elementy powiedzą Ci, jak ważna dla firmy jest rekrutacja, w której bierzesz udział oraz na ile ludzie w niej dbają o utrzymanie wysokich standardów.
  • Czy ogłoszenie zawiera nie tylko wymagania na dane stanowisko, ale też mówi, co oferuje pracodawca? Już na wstępie świadczy to o nastawieniu firmy i o tym, czy oprócz koncentrowania się tylko na znalezieniu osoby spełniającej kryteria, myśli się też o tym, jak potencjalnego pracownika zachęcić do aplikowania.
  • Spójrz na stronę www pracodawcy: co o nim mówi? Co jest najbardziej widoczne na pierwszy rzut oka? Kolory? Ciekawe animacje? Czy jest to korporacyjna strona z treścią tłumaczoną z angielskiego, wspólna dla wielu krajów? A może mimo korporacyjności, uwzględnia treści lokalne? Czy zakładka "Kariera" zawiera aktualne ogłoszenia?
  • Dociekliwi mogą poszukać w sieci historii ogłoszeń zamieszczanych przez potencjalnego pracodawcę. Czy w ciągu ostatniego półrocza  zamieścił dużo ogłoszeń? Czy pojawiały się ogłoszenia na stanowisko, na które aplikujesz? Może to oznaczać, że w firmie tej mają potrzebę zatrudnienia jeszcze jednej osoby albo że poprzednia z jakiś względów zrezygnowała z pracy/ nie poradziła sobie z tym stanowiskiem. W obu przypadkach warto zadać sobie pytanie: dlaczego?

Podczas rekrutacji:

  • Traktowanie w czasie rekrutacji: w jaki sposób podchodzą do Ciebie osoby, które umawiają Cię na spotkanie lub osoby na recepcji? Czy dostosowano się do Twoich możliwości czasowych, czy z góry narzucono Ci termin spotkania? Czy czekałeś/aś długo, aż ktoś do Ciebie przyjdzie? Liczy się nawet taki drobiazg jak to, czy zaproponowano Ci coś do picia. Jeśli jesteś jednym z wielu kandydatów i masz poczucie "taśmowego przerobu", prawdopodobne jest, że tak samo będziesz się czuł/a jako pracownik.
  • Obiektywne narzędzia i kryteria w rekrutacji: czy rekrutacja, w której bierzesz udział, ma jasno określone etapy i kryteria przechodzenia kandydatów do następnych etapów? Czy zostały Ci one przedstawione? Dobrze świadczy o pracodawcy zastosowanie różnorodnych narzędzi, szczególnie takich, które ogólnie uznawane są za obiektywne: testy, kwestionariusze, sesja Assessment Center etc.
  • Materiały testowe: czy na zeszytach testowych jest logo firmy - dostawcy? Czy jest to kopia? Jeśli dostajesz kserowane testy, może to negatywnie wpływać na Twoje szanse. Zła jakość grafiki czy nieczytelna kopia mogą uniemożliwić lub utrudnić poprawne odpowiedzi na pytania. Jeśli wypełniasz test na arkuszu papierowym i widzisz, że jest on skserowany, może to również oznaczać, że firma nie traktuje poważnie zasad etyki biznesowej (większość dostawców testów opiera system płatności na opłatach za arkusze testowe, powierzając firmom klucze odpowiedzi i licząc na uczciwość swoich klientów).
  • Jasno opisane stanowisko, na które aplikujesz: powinieneś/aś dokładnie wiedzieć, jakie obowiązki będziesz wykonywać, jakie będą oczekiwania w stosunku do Twoich wyników. Czy umiesz sobie wyobrazić, jak będzie wyglądał przeciętny dzień Twojej pracy? Jakie możesz mieć problemy? Śmiało zadawaj pytania na ten temat. Jeśli pracodawca nie umie Ci wytłumaczyć, co będziesz robić lub co gorsza sam nie wie i ma nadzieję, że wszystko "okaże się w trakcie", zastanów się dwa razy! Nie wierz też w idealne wizje, które są przed tobą kreślone: każda praca ma wady i zalety. Najlepiej jeśli sam/a potrafisz wymienić wady stanowiska, na które się decydujesz. Wybór powinien być świadomy.
  • Spójrz na ludzi, których mijasz na korytarzu u potencjalnego pracodawcy. Jaka atmosfera panuje? Czy ludzie wesoło rozmawiają, czy kryją każdą kawową przerwę przed swoimi przełożonymi? Czy wyglądają na spiętych? Jaki panuje styl ubierania (tzw. dress code)? Czy chciałbyś/abyś w takiej właśnie kulturze pracować?
  • Zapytaj o kulturę, atmosferę, priorytety firmy. Jeśli wiesz, w jakiej kulturze organizacyjnej chcesz pracować, opowiedz o tym.
  • Udzielanie informacji zwrotnej po rekrutacji. Nawet w przypadku negatywnej decyzji należy Ci się feedback na temat tego, jak postrzegał Cię pracodawca w czasie rekrutacji. Poświęciłeś/aś swój czas na rozmowy i spotkania, i masz prawo wiedzieć, jakie wnioski zostały na Twój temat wyciągnięte i dlaczego wybrana została inna osoba. Dzięki temu będziesz wiedzieć, co poprawić na przyszłość - w następnych rekrutacjach, ale też czego musisz się nauczyć, żeby osiągnąć wymarzone stanowisko. Zdarza się, że po prostu znalazł się ktoś lepszy, jednak firma z klasą przekaże Ci tę informację i zrobi to w kulturalny i miły sposób.