Jak poprawić rezultaty uzyskiwane w testach?

Poniżej znajduje się kilka przykładów działań, które mogą przyczynić się do poprawy zdolności sprawdzanych przez różne testy:

Zdolności werbalne

  • Czytanie różnego rodzaju tekstów z koncentracją na kluczowych zagadnieniach, określając co zostało powiedziane bezpośrednio, a co można wywnioskować. Dobrym źródłem są czasopisma i gazety, gdyż zwykle wydawcy muszą ostrożnie dobierać słowa i trzymać się faktów.
  • Literatura faktu oraz fikcja literacka dostarczają zróżnicowanych stylów narracji, które pomagają rozwijać ogólne zrozumienie.
  • Rozwiązywanie krzyżówek i innych gier poszerzających zasób słów i utrwalających zasady ortografii.
  • Czytanie wiadomości i czasopism biznesowych.
  • Czytanie instrukcji obsługi - użyteczne w technicznych środowiskach pracy.

Zdolności numeryczne

  • Ćwiczenia podstaw arytmetyki (np. podczas płacenia czy liczenia punktów w grach) oraz łamigłówki matematyczne.
  • Odczytywanie i analiza wykresów i tabel w czasopismach fachowych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na to, jak zawarte w nich dane mogły być obliczone.
  • Czytanie sprawozdań finansowych na papierze i on-line, wykonywanie samemu niektórych obliczeń, np. jeśli podano dane dla dużej grupy osób, oszacowanie poszczególnych wielkości; gdy podano wartości procentowe, ustalenie, jakie informacje są potrzebne, aby obliczyć wartości bezwzględne. 

Dokładność spostrzegania

  • Szybkie czytanie w poszukiwaniu błędów.
  • Redagowanie tekstów pisanych.
  • Porównywanie dwóch prac pisemnych i szukanie róźnic.
  • Rozwiązywanie zagadek typu: "Znajdź róźnicę".
  • Ćwiczenie koncentracji na tabelach, identyfikacja trendów i błędów.

Wyobraźnia przestrzenna

  • Oglądanie dwu- i trójwymiarowych kształtów o różnych wymiarach pod różnymi kątami, rotowanie ich w wyobraźni. 
  • Analizowanie schematów.
  • Gry wymagające wizualnego rozwiązywania problemów.
  • Wyobrażanie sobie produktu finalnego na podstawie planów i projektów.

Zręczność manualna

  • Składanie i rozbieranie przedmiotów, ćwiczenie precyzji i szybkości podczas wykonywania tego typu zadań. 
  • Składanie modeli z zachowaniem dużej dokładności względem instrukcji.
  • Gry wymagające koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Rozwiązywanie problemów

  • Rozwiązywanie zadań logicznych na czas.
  • Rozważanie problemów, które mogą powstać w pracy i możliwości ich rozwiązania.
  • Wymyślanie możliwych rozwiązań sytuacji występujących w domu i w pracy, nawet jeśli zostały już rozwiązane.

Tworzenie pomysłów

  • Burze mózgów dotyczące różnych pomysłów i rozwiązań problemów. Analiza niedawno napotkanych przez przyjaciół problemów i opcji, które mieli do wyboru (również tych, które nie były brane pod uwagę).
  • Rozmowa z ludźmi na temat problemów i sytuacji jakie napotkali w pracy, ich przyczyn i sposobów rozwiązania. Przemyślenie wszystkich związanych z nimi czynników.
  • Wymyślanie listy związanych ze sobą elementów tak szybko, jak to możliwe, w określonym czasie. Zachęcanie innych osób do dodawania kolejnych elementów, by ćwiczyć rozważanie większego wachlarza możliwości.
  • Rozwiązywanie zadań wymagających twórczego myślenia.